A house is House

Hester Oerlemans meets Gertrude Stein &
Alice B. Toklas

Hester Oerlemans

Hester Oerlemans (Schijndel, 1961). Typerend voor haar oeuvre is de menging van verschillende werelden met speelse ingrepen die commentaar geven op de dagelijkse realiteit. In haar werk waar geen medium onbenut blijft, getuigt ze nu eens van een poëtische dan weer van een kritische waarneming van haar omgeving.
Oerlemans woont en werkt in Berlijn.

Salon

Salon Getrude Stein, Parijs, 1920
Hester Oerlemans werd in 2017 uitgenodigd om de vijfde presentatie in de Gravenstraat in Dordrecht te maken. Het huis, dat van het begin af heeft gefungeerd als salon waar kunst wordt gepresenteerd en over kunst wordt gediscussieerd, was deze keer bij uitstek ‘salon’. Hester koos hiervoor omdat het huis en de bijeenkomsten die de Stichting Levende Meesters organiseert, haar deden denken aan de salons die schrijfster Gertrude Stein (1874 – 1946) en haar vriendin Alice B. Toklas (1877 – 1967) hielden in de Rue de Fleurus 27 in Parijs tussen 1903 en 1938. Picasso, Matisse, Juan Gris, Picabia waren vaste bezoekers. Op zaterdagavond kwam een mix van talenten bijeen die het modernisme in literatuur en kunst definieerden. Alle belangrijke kunstenaars, schrijvers, filosofen en musici kwamen er. Gertrude en Alice begrepen als geen ander dat een salon pas slaagt als het bespiegelen en oordeel vellen in een vriendelijke sfeer plaats vindt en een maaltijd helpt er zeker bij om eventuele animositeit tussen de gasten te laten verdwijnen. Gertrude Stein behoorde tot de avant-garde van het interbellum.
Van vele foto’s en beschrijvingen is bekend hoe de enorme collectie schilderijen, meestal portretten, daar hing.

Tentoonstelling A HOUSE IS A HOUSE Hester Oerlemans meets Gertrude Stein & Alice B. Toklas

Hester heeft de salonruimtes in Dordrecht net als de Parijse salon vol behangen met talloze portretten. Portretten omdat het een van de onderwerpen is die steeds op haar pad komen. Vaak zijn het motieven die te maken hebben met de actualiteit. In dit project zijn de portretten van haar en haar partner in de gedaante van het koppel Gertrude & Alice zeer toepasselijk. Daarnaast maakte ze nieuwe getekende portret-interpretaties van Gertrude Stein en van de leden van de stichting Levende Meesters.
Ze begon ook met het tekenen van een serie salonruimtes en het vergroten van bepaalde delen uit deze ruimtes zoals bijvoorbeeld een stoel, een raam, deur of een schilderijenlijst. Zo ontstond een serie tekeningen waarin portretten en meer abstracte tekeningen zijn ontstaan. Min of meer in navolging van de geschreven portretten van Gertrude Stein die deze verzamelde in Tender Buttons (1914). Op subtiele wijze zijn er talloze verwijzingen naar de salon van Gertrude Stein te vinden. Hier op de salon in Dordrecht was naast schilderijen en tekeningen die Oerlemans speciaal voor dit project maakte een mix van haar eerdere oeuvre aanwezig o.a. de grote keramische HEMA-rookworst, de Blops en de TL-buis.
Oerlemans had het huis al meteen naar haar hand gezet door de bezoeker bij binnenkomst te confronteren met een licht uitstralende lantaarnpaal die als een paskwil in de gang lag. Dat beeld komt voort uit een passage die ze las in De Autobiografie van Alice B. Toklas, geschreven door Gertrude Stein.
Om een inspirerende sfeer te creëren was in de tentoonstellingsruimte een rij aaneengesloten tafels geplaatst waarop documentatie bekeken kon worden over Gertrude & Alice zodat de link tussen hen en wat er aan de muur hing ruimschoots geïnterpreteerd kon worden. In de entreeruimte was op de muur op een karaoke-achtige manier de volledige tekst te lezen van het libretto van Gertrude Stein voor de opera Four Saints in Three Acts die in 1928 op muziek is gezet door Virgil Thomson.

Tender Buttons voor Hester door Hans van den Ban
Slipper
Slipper and sliding
floating on a left foot
raising our heads
stargazing

Rookworst
Twee einden aan een rookworst maken nog geen zomer
Een dubbele moord biedt meer mogelijkheden

Multiple en drukwerk

Speciaal voor A house is a house is a house; Hester Oerlemans meets Gertrude Stein & Alice B. Toklas maakte Oerlemans de multiple STEIN (een keramische baksteen) en een drukwerk met o.a. een interview met Oerlemans, een menu uit het kookboek van Toklas en foto-impressies van de ‘kunstenaar aan het werk’. De set multiple en drukwerk is voor 75 Euro te koop.

uitnodiging voor de presentatie
A house is a house is a house
Hester Oerlemans meets
Gertrude Stein & Alice B. Toklas.

Gertrude Stein aan het werk met Virgil Thomson (links)
Het lied Susie Asado (1926) op tekst van Gertrude Stein en muziek van Virgil Thomson

Basket, de koningspoedel van Gertrude & Alice interpretatie door Hester Oerlemans

Boekje a House is a House (download)